Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren

Dat het gebruik van ICT in het onderwijs meer is dan het installeren van veel computers of het binnendragen van een stapel i-pads weten we ondertussen wel, maar wat is het dan wel? Vragen waar de scholen van het netwerk DIGIDAC mee zitten zijn deels van technische aard: hoe moeten we de infrastructuur opzetten en toegankelijk maken voor de gebruikers, welke digitale leermiddelen bieden een duidelijke meerwaarde?. De belangrijkste vraag natuurlijk: wat is een didactisch zinvol gebruik van ict? en hoe geven we dat vorm in onze scholen? Hoe zorgen we ervoor dat de kennis en inzichten breed gedragen worden in onze school?




Omdat je met z’n allen meer weet dan alleen, is sinds 2001 een groep scholen met de ambitie het onderwijs met behulp van ict te versterken deze zoektocht aan het maken. Het motto van DIGIDAC is 'stimuleren en inspireren', de uitgangspunten staan verwoord in de notitie DIGIDAC 2.0. Op deze website staan gegevens over de deze scholen en de activiteiten.
Vanaf het begin van het netwerk heeft Peter van der Zwaal (Cordys Onderwijstrajecten) de coördinatie van het netwerk verzorgd.

Het faciliteringsoverleg bespreekt het activiteitenplan en de facilitering van medewerkers en coördinator. De ict-coordinatoren vormen de motor van het netwerk, zij komen enkele malen per jaar bijeen en er is jaarlijks een een Denktank (foto) om op managementniveau de positie van ICT in de school te doordenken.

Vier digidac-scholen waren betrokken bij het project 'opleiden van ict-competente docenten' en bij 'helemaal havo!'. De meeste van de scholen doen mee aan digilessenVO.